Vissen op het Hollands Diep

Vorig weekend had Bart, de Nederlandse visser met visboot, mij voor een tweede maal uitgenodigd. Deze keer op het Hollands Diep. We zouden pelagisch op snoekbaars gaan vissen. Dat wil zeggen dat we op een schermpje zouden kijken naar een sonar onder de boot. Vergelijk het een beetje met een computerspelletje waarbij je je aas ziet bewegen en de vissen kan zien bijten.

Om 16 uur hadden we, Koen en ik, afgesproken aan trailerhelling De Banaan. Bart, de mener, was al een uurtje aan het vissen en kwam naar daar varen om ons op te halen. Bart en Koen probeerden met twee om me in de boot te krijgen, maar dat lukte niet zo goed. In mijn gedachten was ik al bezig hoe snel ze mij reservekleren konden aankrijgen 🙃 Gelukkig kwam een andere visser ons helpen toen hij merkte dat het niet zo vlotjes liep. Mijn rolstoel werd vastgebonden en even later vertrokken we volle gas de ondergaande zon tegemoet.

Op de stek aangekomen, was het direct prijs! Het eerste half uur volgden de beten elkaar op en na enkele missers, kon Koen de eerste bovenhalen. Met een gelukzalige glimlach mocht deze terugzwemmen na de foto.

Na het eerste half uur was het uit met de pret. Er kwamen geen beten meer en buiten nog 1 mooi exemplaar voor Bart kwam er niets meer boven. Door de zeeziekte van Koen stopten we een sneller dan voorzie, maar eigenlijk had ik het ook een beetje gehad. Zeker omdat mijn coördinatie en evenwichtsgevoel nog slechter zijn in het donker. Om uit de boot te geraken, kregen we de hulp van twee vriendelijke Duitsers. Eigenlijk wel tof om te zien dat veel mensen komen helpen als je speciale dingen doet vanuit de rolstoel.

Dit was voor mij niet makkelijk, niet omdat ik niets ving, dat is nu eenmaal vissen, maar omdat ik mijn lichaam niet kon controleren en daardoor miste ik twee beten. Toch nog niet zo erg hoor ik u denken… eigenlijk wel, Ik vis al 30 jaar, en als het niet lukt erger ik mezelf én dat is niet goed voor de moraal.

Bart nodigde ons alvast uit voor een derde vispartij, maar dan beginnen we eraan in het licht. Ik ben nu ook aan het oefenen om de bewegingen onder de knie te krijgen. Als ik iets wil kunnen, ga ik r vol voor.

Ik had Bart uitgenodigd voor een BBQ aan mijn vishuisje om iets terug te kunnen doen. Hij weigerde en wou enkel gaan vissen… En ik dacht van mezelf dat ik een mener was 😝